14. tammikuuta 2013

all roads lead to rome, part 1

Nyt luvassa palasia Rooman lomastamme. Vietimme siis Roomassa, tuossa ikuisessa kaupungissa, pidennetyn viikonlopun. Torstaina saavuimme Roomaan noin klo. 11 aikaan, mutta sunnuntaina lähdimme kotiin jo melko aikaisin, eli aikaa Roomassa kiertelyyn meillä oli melkein kolme kokonaista päivää. Tuo aika riitti hyvin niin nähtävien katseluun, shoppailuun kuin rentoon oleskeluunkin. Toki paljon jäi vielä näkemättäkin ja kävimme läpi oikeastaan vain "tärkeimmät" nähtävyydet, sillä emme haluneet mitään tiukkoja aikatauluja tälle lomalle..

Ensimmäisen päivän ja illan pyhitimme vain rennolle kuljeskelulle Rooman kaduilla ja piipahdimme myös muutamissa kaupoissa. Illan hämärtyessä suuntasimme ihastelemaan Fontana di Trevin sekä Pantheonin iltavalaistusta. Koska oli vuosipäivämme, jäimme syömään romanttista illallista Pantheonin kauniiden valojen läheisyyteen. Nautimme hyvästä pastasta ja punaviinistä ulkosalla lämpölamppujen alla ja mietimme, että ihanaa olla juuri täällä, tässä ja nyt..

Seuraavana päivänä heräsimme aikaisin ja hotellin aamupalan jälkeen kurvasimme suoraan Vatikaaniin, joka sijaitsi aivan hotellimme lähellä.

Pietarinkirkko ja sen edessä oleva Pietarinaukio olivat kyllä vaikuttava näky ja kirkon valkoiset seinät oikein hohtivat kirkkaassa aamuauringossa.

Kävimme pikaisesti myös sisällä ihastelemassa upeita maalauksia, kaiverruksia ja veistoksia. Sisälle ei juurikaan ollut jonoa, niin kuin ei oikeastaan muihinkaan nähtävyyksiin. Yksi hyvä puoli tammikuussa, kesällä turistimäärät ovatkin sitten aivan eri luokkaa.

Vatikaanista lähdettiin kävelemään keskustaan päin ja päädyimme lopulta Piazza di Spagna-aukiolle, jolla sijaitsee espanjalaiset portaat.

Tässä vaiheessa aurinko meni harmiksemme pilveen ja satoi vähän vettäkin. Meillä oli muutenkin tosi vaihtelevat ilmat matkamme aikana, välillä tuli pari vesikuuroa, mutta toisaalta aurinkokin paistoi lämpimästi täydeltä taivaalta, niin että takkia sai jopa välillä olla ottamassa pois. Vaikka ajoittainen vesisade vähän ärsytti, parempi näin, sillä lomamme seuraavat päivät näyttivät säätiedotuksen mukaan paljon pahemmilta, pelkkää vettä.. Kunnon vesisateessa Rooma olisi kyllä ollut aika paljon tylsempi paikka.

Espanjalaisilta portailta lähdimme kävelemään Via Condottille, luksuskadulle, jolla sijaitsee kaikki merkkiliikkeet Pradasta Louis Vuittoniin ja Guccista Fendiin. Kadulla näkyi jos jonkinnäköistä tyylikästä taapertajaa ja upeita merkkilaukkuja vain vilisi silmissä (ylivoimaisesti eniten kuitenkin ihan vain Speedyjä ja Neverfulleja). Yleisesti ottaen Roomassa näkyi tosi tyylikkäitä ja kivasti pukeutuneita ihmisiä, niin paikallisia kuin turistejakin. Ei juurikaan möhömahoja vyölaukkujensa kanssa, niin kuin normaalisti turistikohteissa;D

Kaiken kävelyn lomassa tuli nälkä ja piipahdimme syömään. Yritimme aina etsiä ruokapaikkoja hieman syrjemmältä ja katsoa, että niissä oli myös paikallisia. Ruokien kanssa Rooma oli mielestäni vähän arpapeliä, pari kertaa söimme todella hyvää ruokaa, mutta kyllä eteen sattui pari huonompaakin paikkaa. Varmaan juuri tästä syystä kuulinkin ennen matkaa aika ristiriitaisia kommentteja ruuasta Roomassa, jotkut sanoivat sen olevan todella hyvää, jotkut taas haukkuivat aivan surkeaksi. Me siis taisimme saada osamme molemmista.

Pizzaa tai pastaa tuli syötyä melkein joka aterialla ja täytyy kyllä sanoa, että mun vatsasta ei kyllä olisi italiaanoksi. Kun olen normaalisti tottunut saamaan hiilarini lähinnä ruisleivästä, kasviksista ja hedelmistä, mahani saattoi hieman järkyttyä viikonlopun ruokavaliosta.. Mutta kerrankos sitä Italiassa ollaan, joten vedin viikonlopun kyllä ihan huoletta juuri sitä, mitä eniten teki mieli:)

Ennen kuin ilta hämärtyi, piipahdimme vielä uudelleen Trevin suihkulähteellä, jotta saimme ihastella sitä myös päivänvalossa (heitimme tietty myös kolikon lähteeseen, jotta pääsemme varmasti uudelleen Roomaan;>). Suihkulähteen edusta oli nytkin aivan tungokseen asti täynnä turisteja, joten en edes uskalla ajatella kuinka järkyttävä se on kesäisin! Suosittelen siis ehdottomasti matkustamaan Roomaan mielummin keväällä (parin kuukauden päästä on varmasti vieläkin mukavampi lämpötila kuin mitä nyt oli) kuin pahimpina kesäkuukausina.

Illalla kävimme vielä kiertelemässä kaupoilla. Via Condotti ei valitettavasti ollut ihan meidän kukkaroille tarkoitettu ostoskatu, mutta onneksi läheltä löytyi myös Via del Corso-ostoskatu, jolta löytyy hieman tavallisempia ketjuliikkeitä, mm. suosikkini Zara (kuvassa jättiläismäinen neljäkerroksinen Zara) ja Massimo Dutti. Joka kaupassa oli alet meneillään ja ne olivat hieman eri luokkaa kuin Suomessa, käytännössä kaikki vanhan sesongin tuotteet oli alennettu, joten matkalta saattoi tarttua muutama ostoskin mukaan, vaikka olin suunnitellut, etten kauheasti shoppailisi...;)

Illalla lähdimme jo ajoissa hotellille lepuuttelemaan jalkoja seuraavaa päivää varten. Viikonlopun aikana tuli käveltyä ihan järkyttävät määrät, olisi ollut hauskaa, jos olisi voinut mitata askelmittarilla, kuinka monta kilometriä tuli oikeasti talsittua.

To be continued..

1. Ihania kuvia! Musta kevättäkin parempi ajankohta mennä Roomaan on syksy. Tunnelma on silloin jotenkin erityinen!
    Heh, täytyy muuten sanoa, että ihmettelin suuresti tultuani takaisin Rooman vaihdosta, että olin laihtunut, vaikka söin aamupalaksi keksejä ja melkein joka päivä joko pastaa tai pizzaa. Roomassa on niin paljon ravintoloita, että pakostakin on sekä hyviä että huonoja paikkoja. Kävittekö muuten Trasteveressä? Siellä on paljon hyviä ravintoloita. :)

1. Hih, sulla täytyy sitten olla tosi hyvä aineenvaihdunta, musta kun tuntui, että tulin jo tuolta neljän päivän lomalta kotiin pikku pallomahan kanssa!:D No ei käyty, ja se harmittaa, joku kun siitä vinkkasi jo ennen matkaakin.. Vikana iltana oli tarkoitus lähteä käymään jossain siellä päin syömässä ja drinksuilla, mutta haaveeksi jäi, kun jalat oli niin tohjona:D Ensi kerralla sitten:)

2. Tosi hienoja kuvia:)! Teetkö ostospostausta sun ostoksita, se olis kiva:).

1. Kiitos:) Teen varmastikin, kunhan vaan saan aikaiseksi kuvata niitä.

3. Ihana postaus! Todella kiva, että matkanne oli onnistunut!

1. Kiitos!:) Oli kyllä ihanaa saada pieni irtiotto arjesta, nyt alkaakin sitten pääsykoekirjojen pänttääminen oikein urakalla!

4. Oi, teillä on varmasti ollut ihana matka! Kiitos, kun jaoit osan siitä meidän kanssa. Itse olen käynyt Milanossa, mutta Rooma olisi vielä koettavana... someday :)

1. Voi ole hyvä, näitä on mukava kirjoitella:) Milano olisi varmasti myös käymisen arvoinen paikka, samoin aloin haaveilemaan jo Firenzestä ja Venetsiastakin.. Someday;)

5. Upeita kuvia!:) Nyt mulle tuli vieläkin pahempi matkakuume...

1. Kiitos Zandra!:) Matkakuume on pahinta kuumetta;>

6. Onpa tunnelmallisia kuvia ja heti tuli hinku päästä Roomaan uudelleen! Kiitos kauniista matkakertomuksesta. :)

1. Kiva jos tunnelma välittyy sinnekin puolelle ruutua:) Oli ihanaa kuvailla kaikkea näkemäänsä, uusi objektiivi pääsi kunnolla testiin..

7. Oi ihania tunnelmia! Näistä tulee kyllä paha matkakuume!

1. Matkakuume on kyllä kuumeista pahin, siihen ei taida auttaa kuin yksi asia;)

8. Ihania kuvia, välittyy niin se Rooman tunnelma. Teillä on varmasti ollut ihana reissu! Siitä kuulen sitten varmaan enemmän, paremmalla ajalla.

1. Kiva kuulla:) Joo, jutustellaan sitten kahvien merkeissä Roomasta ja kaikesta muustakin<3

9. Aivan upeita kuvia ja tunnelmia, ihanaa! Mun Rooman-visiiteistä on jo useampi vuosi, mutta kaikki muistuu mieleen :) matkajuttuja on niin kiva lukea, pitääkin vihdoin saada aikaan postauksia menneistä matkoista!

1. Se on parasta, jos lukee jostain blogista matkakertomuksia paikoista joissa on itse käynyt, tulee aina niin elävästi omat muistot mieleen!:) Jee, sun matkapostaukset on kivoja:>

10. Rooma on aivan suosikkikaupunkini, love it! Taas alkoi Rooma-kuume nousta kun katseli näitä kuvia, niin kauniita ja ihana valo näissä!

Mä olen myös kerran ollut Roomassa juuri tammikuussa ja silloin sattui aivan upeat ilmat. +15 C aurinkoa ja tosiaan, ei jonoa nähtävyyksille. Minäkin siis suosittelen kevätkuukausia kaupunkiin matkaaville (paitsi Pääsiäisen aikana!), kesällä on hirveästi turisteja ja sitäpaitsi parhaimmassa tapauksessa +40 C ;)

Oijoi, jään innolla odottelemaan Rooma-postauksia part 2,3,4... ;)

1. Kiitos Petra, Roomassa olikin vähän haastavat kuvausolosuhteet, kun välillä tuli vettä ja välillä taivas taas oli "harmaana" sellaisesta aurinkosumusta:)

Meillä oli kanssa varsinkin tokavikana päivänä tosi lämmin, oli ihanaa olla vain trenssi päällä ja nauttia auringosta pitkästä aikaa!:) Jouduimme nytkin jonottamaan Colosseumille n. puoli tuntia, joten apua mitä ne jonot ovat kesällä, ja vieläpä noissa helteissä!:D

Hih, valitettavasti tulossa enää part2, toivottavasti se kelpaa;D

11. Oijoiii <3 Ihanuus mitä kuvia ja fiiliksiä <3 Kääk, Rooma kirii kyllä kokoajan listan kärkipäätä kohden.. Se olisi varmasti helppo toteuttaa just pitkänä viikonloppuna. Jäikö sellanen olo, että hitsi kun nyt jo piti lähteä, ettei ehditty nähdä kaikkea mitä olis halunnut? Kunhan suunnittelen kuinka monta päivää siellä pitäisi viettää, hehe, sitten ehkä ensi keväänä, kun tänä keväänä ei taida enää ehtiä ;) Mulla tulee kohteissa aina semmonen pakottava tarve nähdä "kaikki", että siinä jää helposti shoppailut ihan toiselle sijalle ;) Sä olet varmasti löytänyt taas kaikkea superkaunista vaatekaappiisi!!

1. <3 Mä uskon että sä tykkäisit kanssa Roomasta!:) Meille riitti kyllä tuo pitkä viinlonloppu ihan hyvin, kerettiin näkemään kaikki mitä haluttiinkin, ilman mitään hoppua, vaikka toki siellä olisi mieluusti ollut vielä pari päivää lisää!:) Joku vinkkasi juuri, että Rooman syksykin on ihana, eli ehkä syksyllä kerkeää?;) Mä taas tykkään vaan kuljeskella ympäriinsä, niin siinä samalla voi aina pistäytyä muutamassa putiikissakin, ja välillä tekee kivoja löytöjä..

12. Ooooh sweet matkakuume...! Aivan ihanalta vaikuttava miniloma teillä kyllä ollut. Toi Rooman ruoka juttu on muakin usein kummastuttanut sillä toiset tuntuvat kovasti kehuvan,kun taas toiset haukkuvat maan rakoon :o Pitää varmaan päästä itse joskus Roomaan toteamaan miten se asia nyt sitten on. Ja toi Zara ei tosiaan ainakaan vähennä mun halua päästä kaupunki katsastamaan ;-) terkuin sirpa

1. Joo, mäkin täällä poden hieman matkanjälkeistä masennusta, jos sellaista on olemassa...:D Voisin siis vaikka samantien lähteä jonnekin uudelleen! Joo, varmaan se on niin tuurista kiinni, niin sitten tulee tosi erilaisia mielipiteitä:) Kummallinen toi sirpa, kommentoi nykyään useammin kuin siiri;)

13. Aivan ihana postaus! Sain paljon vinkkejä, kiitos. Meillä on huhtikuulle varattu viiden päivän loma Roomaan, siinä ajassa varmasti ehtii vähän kaikkea. :)

1. Voi kiitos Riina!:) Ja kiva kuulla jos tästä oli hyötyä, aivan ihanaa lomaa teille, viidessä päivässä ehtii jo vaikka mitä:) Silloin taitaa olla jo mukavan lämmintäkin!