11. tammikuuta 2017

viikonloppu kööpenhaminassa

Viime syksyn rento reissulaiffi tuntuu tällä hetkellä jo aika kaukaiselta ajatukselta, mutta palataan vielä tämän yhden postauksen verran reissutunnelmiin, sillä Kööpenhamina-postaus on jäänyt täysin roikkumaan vailla julkaisua. Mikä vääryys, varsinkin, kun kyseinen kaupunki kipitti aivan äkkiarvaamatta mun uudeksi lemppiskaupungiksi, ohi Pariisien ja ehkä Tukholmankin. Oon aina jotenkin tiennyt, että Köpis voisi sopia mulle, enkä todella ollut väärässä. Moniin paikkoihin en uudelleen hingu, koska maailmassa on niin paljon nähtävää, mutta Köpiksestä tuli sellainen fiilis, että sinne on pakko päästä joskus uudelleenkin!

PC110523
Mun vaihtosyksyn vika reissu joulukuun alkupuolella alkoi tosiaan sillä, kun lähdin Tukholmasta kello viiden aamujunalla kohti Helsingborgia, jossa eräs kaverini asuu. Helsingborg oli pieni ja symppis, vähän sellainen lintukoto. Matalia vanhoja taloja, keskustassa kivoja, rauhallisia kävelykatuja. Vietin kaverini kanssa Helsingborgissa yhden yön ja perjantaina matka jatkui lautalla Tanskan puolelle. Lautan ja junan yhdistelmä Köpikseen oli tosi kätsy ja hintakin noin kympin luokkaa.

PC110545

PC110504
Perjantaina käytiin ensin haistelemassa joulutunnelmaa (oikein nice nää joulukuvat tammikuussa...) upeassa Tivolissa, joka oli kyllä omiaan tohon jouluhifistelyyn. Paikka oli varsinainen winter wonderland ja viihdyttiin siellä yllättävän pitkään, vaikkei edes käyty yhdessäkään laitteessa. Tärkein ohjelmanumero meille olikin Tivolissa varmaan lämpimien crepsien syöminen vaniljajäätelön ja sulan suklaan kera.

PC110490

PC090440
Pääsin onneksi nauttimaan Köpiksestäkin oman paikallisoppaani kanssa, sillä eräs kaverini vietti siellä vaihtosyksyään. Jokainen kaupunki pitäisi kyllä kokea jonkun kanssa, joka tietää jo etukäteen kaikki parhaat mestat, tuntee oikeat ihmiset ja voi näyttää sulle kaupunkia aidoimmillaan. Illalla otettiin pyörät alle ja lähdettiin kaverini tunteman baarimikon kanssa pienelle pub crawl -kierrokselle ympäri Köpistä. Tuttu baarimikko ja tutun baarimikon tutut baarimikkokaverit osoittautui erittäin petolliseksi ideaksi siinä vaiheessa, kun löydettiin itsemme neljännestä cocktailbaarista, jälleen kerran "talon tervehdysten" ääreltä. Lopulta pyöräiltiin keskellä yötä kaatosateessa ihan tankojuoppoina kaverini kämpille ja nauraa räkätettiin, että mites tässä näin pääsi käymään.

PC090421

PC110527
Lauantai valkeni hieman tahmeana ja selvittiin aamiaiselle vasta kahden jälkeen päivällä. Aamupalapaikaksi valikoitui sympaattinen Møller Kaffe & Køkken, josta sai vaikka mitä terveellisiä ja ei-niin-terveellisiä aamupalavaihtoehtoja aina tyrnipuurosta ihanan rapeaan pekoniin. Vatsat täynnä lähdettiin kiertelemään Köpiksen pieniä putiikkeja ja pistäydyttiin muun muassa muutamassa vintagekaupassa. Käytiin myös pääshoppailukatu Strøgetillakin, sekä sen läheisyydessä olleilla joulumarkkinoilla, mutta ihmismäärä oli joulun alla todella ahdistava ja lähdettiinkin melko äkkiä pois. Pyöräiltiin kotiin viinikaupan kautta, sillä illalla tiedossa oli eilisistä oloista huolimatta norjalaiset kotibileet.

PC110495
Vaikka lauantaikin venyi myöhään, sunnuntaina päästiin onneksi edellisaamua hieman aiemmin ylös ja lähdettiin taas tukka hulmuten pyöräilemään ympäri kaupunkia. Yksi parhaista asioista Köpiksessä oli kyllä juurikin pyöräily! Maa on melkein joka paikassa ihan tasainen, pyörätiet ovat superhyvässä kunnossa, kaikki tietävät pyöräilysäännöt, eikä edes joulukuussa ollut liian kylmää pyöräillä nahkatakissa. En koskaan ole ollut mikään pyöräilyn ylin ystävä (jokainen joskus Helsingissä pyöräillyt tietää miksi..), mutta Köpiksessä viiletin menemään vuokrapyörälläni onnellinen hymy naamallani, samalla kaupunkia ihastellen.

PC110540

PC110534

PC110548
Pistäydyttiin ensin Wood Woodin sample salessa, jonka jälkeen mentiin puuroaamiaiselle Grødiin. Grød oli ihana pieni kahvila, jossa puuron päälle sai valita erilaisia toppingseja. Oman puuroni söin kanelilla, omenalla, pähkinöillä ja ripauksella toffeekastiketta, oh my god - vaikka rakastan omaa joka-aamuista aamupuuroani, kyseinen puuro pesi sen ihan mennen tullen. Kahvilassa paloi kynttilät ja tunnelma oli muutenkin taattua tanskalaista hygge-kamaa. Mahat täynnä puuroa poljettiin tsekkaamaan pieni merenneito -patsas, joka ei kyllä välttämättä olisi ollut vierailun arvoinen, mutta tulipahan nyt käytyä.

PC110511

PC110480

PC110519
Yksi ehdoton suosikkijuttuni sunnuntaille oli Nyhavn, joka on varmasti jokaiselle tuttu näky vanhoja värikkäitä taloja vieri vieressä. Nyhavn oli juuri niin kaunis kuin kuvissakin ja räpsin kameran muistikortin täyteen. Nyhavnin jälkeen nälkä alkoi jo kurnia vatsaa ja suunnistettiin syömään Meatpacking Districtille ja siellä Tommi's Burger Jointiin. Paikka oli ihan supersöpö ja kaiken Jenkki-tilpehöörin ja punaisten Cokis-mukien keskellä olisi voinut kuvitella olevansa Jenkeissä jossain Road 66 varrella. Syötiin superhyvät hampparit ja bataattiranskalaiset, onnellinen ruokakooma oli taattu.

PC110484

PC090433

Vaikka pimeä oli jo tullut, suunnistettiin vielä yhteen paikkaan, Christianiaan. Christianiahan on tosiaan Köpiksen keskustassa sijaitseva oma alueensa, niin sanottu vapaakaupunki, joka on tunnettu muun muassa taiteilijoiden, anarkistien ja huumeidenkäyttäjien asuinalueena. Vaikka alueella liikkui vielä illallakin paljon turisteja, oli meininki sen pimeillä kujilla vähän spooky. Kadunkulmissa oli isoja valokuvauksen kieltäviä kylttejä ja jengi yritti kaupitella meille pilveä kojujensa takaa. Löydettiin ihan sattumalta tiemme suureen halliin, jossa olikin käynnissä Christianian omat joulumarkkinat, jotka osoittautuivat kyllä kokemisen arvoisiksi! Vanhoista papoista koostunut symppis bändi soitti nurkassa covereita ja kojuissa oli toinen toistaan upeampia käsitöitä myynnissä. Ostin eräältä naiselta siron kultaisen sormuksen pienellä vihreällä kivellä, ja Köpiksen ainoana ostoksena se tulee toivottavasti muistuttamaan mua vielä pitkään kyseisestä reissusta.

Kun suunnattiin Christianian jälkeen kaverini kämpille ja käytiin palauttamassa mun vuokrapyörä, olo oli haikea, en olisi yhtään halunnut lähteä vielä maanantaina kotiin.

PC090431

PC090426

PC110502

Tanska ja Köpis veivät kyllä ihan täysin mun sydämen. Kaupunki oli jotenkin just sopivalla tavalla hygge ja cool, köpisläiset tekivät kaiken tyylillä, olematta kuitenkaan niin takakireitä kuin esimerkiksi tukholmalaiset. Ja huh, oma lukunsa oli kyllä tanskalaiset miehet, herregud mikä geenilottolandia kyseinen maa on, lääh!!

PC100463

Ja loppuun tietty vielä listattuna parhaat spotit Köpikseen:

SHOPPAILU

Strøget - iso ostoskatu, jolta löytyy kaikki kansainväliset ketjuliikkeet ja merkkiliikkeitä.
Nørrebrogade - Kyseiseltä kadulta löytyy paljon vintageliikkeitä (mm. Episode) ja muita pieniä putiikkeja.
Ganni, Wood Wood - tanskalaisten omia vaatebrändejä. Ganni vähän naisellisempi, Wood Wood enemmän streetwear, molemmat tsekkaamisen arvoisia!

NÄHTÄVÄÄ & TEHTÄVÄÄ

Pieni merenneito - yksi Köpiksen "tärkeimmistä" nähtävyyksistä, mutta ei todellakaan mitenkään erikoinen.
Christiania - vapaakaupunki, jossa kannattaa käydä ihmettelemässä erilaista näkökulmaa elämään.
Pyörän vuokraus - must!! Mikään ei tunnu paremmalta kuin viilettää pitkin katuja pyörällä ja samalla kaupungistakin saa ihan erilaisen käsityksen.
Tivoli - maailman toiseksi vanhin huvipuisto, josta todella löytyy nostalgiaa. Tivolin aukioloajat kannattaa tsekata ennen matkaa, sillä se on auki vain kesäaikaan, sekä jouluna ja Halloweenina.
Nyhavn - no ne ihanat, värikkäät talot..

PC110478

PC110517

RUOKA & JUOMA

Meatpacking District - urbaani alue kaupungin laitamilla, josta löytyy jos jonkinlaista ravintolaa.
Grød - ihana puuromesta, jossa saa tuunata oman aamiaispuuronsa.
Møller Kaffe & Køkken
Atelier September

YÖELÄMÄ

Bar Next Door, Strøm, Salotto42 - kivoja baareja/istuskelupaikkoja. Kaksi ensimmäistä vähän rennompia, kolmas vähän fancympi. Superhyviä drinkkejä!

Arch, Hive, Chateau Motel - klubeja, joista käytiin ensimmäisessä. Archin meno oli vähintäänkin mielenkiintoinen, alakerrasta löytyi Möet-automaatti ja baaritiskillä tanssi puolialastomia naisia. Jos haet jotain erikoisempaa bileiltaa, suuntaa Archiin.

PC110475
Nyt onkin sitten reissut vähäksi aikaa reissailtu, muistelen kaikkia syksyn reissuja onnellisena ja suurella kiitollisuudella.

1. Kiitos paljon postauksesta! <3

2. Joo, Köpis on ihana ja Tivoli varsinkin.. Mua vaan jotenkin huvittaa, kun ihmiset on nykyään käyneet ensin muilla mantereilla ja vasta sitten näissä naapurimaiden kaupungeissa. Omassa nuoruudessa homma meni toisin päin. Ekat reppureissut oli inter reilit Euroopan halki. Köpis on mennessä ja tullessa koluttu moneen kertaan niillä reissuilla :) ja saman olen huomannut, että vaikka mieli halajaa kauas, ei meidän pohjoiset lähikaupungit Tukholma ja Kööpenhamina häviä yhtään kauneudessa. Kuuluvat molemmat omaan top 10 -kaupunkilistaan. Oslo taas on mun mielestä vähän tylsä niihin verrattuna. Norjassa vaikka Bergen on jotenkin kivempi ja varsinkin junareitti Oslosta Bergeniin on aivan upea.

1. Heh, niinhän se tosiaan taitaa olla, ensin käydään niissä upeissa kaukokohteissa ja reissataan ympäri maailmaa :D Mutta oot oikeassa, kyllä meillä on täällä pohjolassakin niin upeita kaupunkeja! Mullekin tuli vähän yllätyksenä, kuinka pieni ja jotenkin "tavallinen" Oslo oli, mutta mulla kyseisellä kaupungilla oli vähän syvempiä merkityksiä, niin mä kyllä tykästyin paikkaan tosi paljon :) Mutta Bergeniin voisi kyllä joskus mennä, mulla asuu kaverikin siellä!